Editura: Trei
An apariție: București 2022
Nr. Pagini: 415
Yrsa Sigurdardóttir este o scriitoare islandeză renumită care reușește cu succes să îmbine romanele polițiste, cu cărțile pentru copii, ambele genuri fiind apreciate de public, bucurându-se de un mare succes.
Prima dată când am intrat în contact cu această autoare era în perioada 2008-2009, când am avut ocazia să citesc seria al cărei personaj principal – avocata Thóra Gudmundsdóttir, mi-a captat atenția în romanele Zile întunecate, Suflete damnate și Cenușă și pulbere.
Ulterior am lecturat Renegații și m-am lipit de stilul acestei autoare care jonglează cu ușurință atunci când vine vorba de scenarii sumbre, personaje cu motivații ascunse și răsturnări de situație.
Romanul despre care vă vorbesc acum – Stânca Spânzuratului este al patrulea din seria Freyja si Huldar, serie în care regăsim Moștenirea, Răfuiala și Iertarea și pe care recunosc că nu am reușit până în prezent să le citesc.
“Helgi urmări cum degetele bărbatului se strâng în jurul mânerului, apoi un plesnet puternic răsună în liniștea deplină. Simți o înțepătură agonizantă în piept, care-l lăsă preț de câteva clipe fără aer. Era gata să se prăbușească de pe vâna de stâncă, însă o mână îl prinse iar bine. În pofida durerii arzătoare se simțea ușurat. Dacă bărbatul îl salvase de la cădere, înseamnă că nu îi dorea cu adevărat răul.”
Acțiunea romanului începe cu asasinarea unui om de afaceri retras, Helgi, care este găsit spânzurat într-o zonă de lângă Reykjavik, denumită de localnici – Stânca Spânzuratului deoarece acolo se desfășurau în trecut execuțiile publice.
Poliția nu are la început nicio pistă. Chiar și identitatea victimei le dă inițial mari bătăi de cap.
“Cadavrul se legăna în vânt , rotindu-se pe jumătate într-o direcție , apoi revenind în poziția inițială. Huldar își feri privirea când la iveală ieși chipul albăstrui, cu oribila limbă neagră ieșindu-i din gură. Capul i se bălăngănea pe piept ca și cum ar fi privit în jos la propriile picioare, surprins că-și pierduse un pantof. Pantoful respectiv era acum depozitat într-o pungă de plastic din duba celor de la Criminalistică, așteptând să fie dus pentru analize, deși nu se aștepta nimeni să găsească vreun motiv pentru această tristă sinucidere. Chiar și așa, polițiștii procedaseră ca de obicei când adunaseră probele, deși de data asta manevra cu pantoful fusese aproape singurul lucru făcut conform procedurilor standard.”
Lucrurile se complică când la domiciliul victimei este găsit un băiețel de patru ani, Siggi, incapabil să-și aducă aminte împrejurările în care a fost adus acolo. Informațiile sale nu sunt suficiente pentru a-i identifica părinții și detectivul Huldar se află în imposibilitatea de a clarifica anumite aspecte legate de situația creată.
Cele două personaje principale ale seriei – detectivul Huldar și Freyja, asistenta socială nevoită să îi asigure micuțului serviciile sociale adecvate până la clarificarea situației, sunt nevoite să facă echipă în vederea soluționării cazului.
Deși în scenă sunt introduse mai multe personaje, apariția lor este bine dozată și trezește interesul pentru că menține misterul legat de felul în care acestea sunt conectate între ele.
Un detaliu important schimbă direcția anchetei. Helgi și cei trei prieteni ai săi din copilărie sunt administratorii unui site cu materiale pornografice realizate cu femei care nu aveau cunoștință că sunt înregistrate. Totuși, acest aspect nu pare suficient pentru a comite o crimă sau pentru a justifica o întâmplare similară petrecută cu câțiva ani în urmă tot în apropierea Stâncii Spanzuratului.
“O tânără se așează pe pat și încearcă să își facă un selfie. Apoi intră un bărbat, se dezbracă amândoi și fac sex, ceea ce pare a fi consimțit de ambele părți. Apoi ea leșină și amicii bărbatului profită, unul după altul, de trupul ei care nu se opune în nici un fel. Din când în când ea își recapătă cunoștința și pare că nu se bucură de ce se petrece acolo, însă e ținută cu forța până leșină la loc. După ce termină cu toții, unul dintre ei intră în cameră, o scutură ca s-o trezească și-i comandă ca să se îmbrace și să plece. Femeia amețită se chinuie să se îmbrace și dispare din cadru, părând răvășită și mișcându-se ca și cum ar durea-o tot corpul. Apoi filmarea se termină.”
Cât de dificil este să investighezi un caz care îmbină crima, pornografia, dispariția și abuzul fizic?
Care este rolul lui Siggi în această poveste și de ce părinții acestuia par de negăsit?
Ce informații deține micuțul și pe cine încearcă să protejeze?
Pot oare câteva filmulețe pornografice să complice destinul atâtor personaje diferite?
Deși acțiunea ne poartă printr-o anchetă de investigație destul de detaliată și interesantă, realizată de către specialiști cu experiență vastă în spate, personal nu am rezonat cu reacțiile acestora legate de pornografie și consimțământ în ceea ce privește dedarea la acte sexuale, reacții care mi s-au părut ușor exagerate și lipsite de control.
Povestea este interesantă, dozată cu un umor și ironie fină, redată pe alocuri într-un stil jurnalistic, mai degrabă decât dramatic.
Recomand cartea pasionaților de scenarii thriller – polițist dar aș sugera eventual, lecturarea celorlalte trei romane din serie, deoarece cred că această acțiune ar contura mai clar intențiile și mentalitățile personajelor principale.
Cartea o puteți regăsi aici – https://www.edituratrei.ro/carte/yrsa-sigurdardottir-stanca-spanzuratului/3742/ sau aproape în oricare librărie online.