Julia Quinn – Lui Sir Phillip, cu dragoste
Editura: Litera
An apariție: București 2021
Titlu original: To Sir Phillip, with love
Nr. Pagini: 335
Julia Quinn este autoarea a 18 bestselleruri New York Times consecutive și în Statele Unite a reușit performanța de a vinde peste 10 milioane de exemplare ale romanelor ei. Este absolventă a universităților Harvard și Radcliffe și a fost înscrisă pentru o perioadă la Facultatea de Medicină a Universității Yale, dar a renunțat pentru a se dedica în exclusivitate scrisului. Pe data de 25 decembrie 2020 a avut premiera Bridgerton — o producție originală Shondaland/Netflix bazată pe cea mai populară serie a Juliei Quinn.
Cartea de astăzi reprezintă volumul al 5-lea din seria Bridgerton și aduce în prim-plan povestea Eloisei, singura soră dintre cei cinci copii ai familiei, care la vârsta de 28 de ani este în continuare nemăritată, în ciuda multiplelor cereri în căsătorie pe care aceasta nu s-a lăsat convinsă să le accepte.
Eloise îndeplinește toate criteriile clasice unui personaj principal încadrat în genul literar romantic – este o tânără inteligentă, încăpățânată, energică și extrem de descurcăreață, cu un aspect plăcut și o voință proprie.
Elementul cheie de la care pornește acțiunea romanului este reprezentat de un schimb de scrisori realizat între Eloise și Sir Phillip Crane, cu ocazia pierderii suferite de acesta – moartea soției sale – Marina, verișoara Eloisei.
Phillip este tatăl a doi gemeni în vârstă de 8 ani, inteligenți dar neastâmpărați – Amanda și Oliver, pe care acesta este nevoit la momentul respectiv, să îi crească singur. Atmosfera încărcată de tristețe și distanțare emoțională existentă în casa Crane este dată peste cap de vizita neanunțată a Eliosei, fugită de acasă fără să-și anunțe mama și frații despre intenția sa de a-l cunoaște pe cel care o ceruse în căsătorie prin intermediul corespondenței.
Phillip este un bărbat muncitor, pasional, sarcastic, capabil de un umor fin, care se consideră vinovat de moartea soției sale și este disperat să își găsească o soție dispusă să îi îngrijească copiii față de care el nu este capabil să își arate sentimentele de afecțiune.
Când gemenii erau scăpați de sub control, nimeni nu reușea să se descurce cu ei, ceea ce era definiția “scăpării de sub control“ bănuia Phillip. După părerea lui, era în general mai ușor să îi lași în pace până cădeau rupți de oboseală (ceea ce de obicei nu dura mult) și atunci să te ocupi de ei. Probabil nu era cel mai benefic curs de acțiune și cu siguranță nu era ceva ce vreun alt părinte ar fi recomandat, dar energia pe care o avea un bărbat pentru a se ocupa de doi copii de opt ani era limitată, și el se temea că o terminase pe a lui în urmă cu vreo șase luni.
Amanda și Oliver dau bătăi de cap oricui este nevoit să își petreacă timpul în compania lor și încă de la început se declară împotriva ideii de a o accepta pe Eloise în rolul de mamă vitregă. Răbdarea și inventivitatea personajului principal este pus la încercare în repetate rânduri, dar Eloise reușește treptat să le dejoace farsele și să le câștige încrederea.
Sosirea inopinantă la conacul Crane a celor patru frați ai Eloisei, precipită cursul evenimentelor, căsătoria celor doi fiind urgentată pentru a preveni ca Eloise să își păteze reputația.
Aflați încă în stadiul de tatonare, Eloise și Phillip sunt prinși total nepregătiți în fața unei decizii importante, aceea de a se căsători, motiv pentru care ambii sunt nevoiți să depășească diferite momente care le pun la încercare răbdarea, încrederea în sine și le testează capacitatea de a oferi iubire.
Romanul nu necesită o cunoaștere aprofundată a celorlalte cărți din serie, deoarece fiecare personaj nou introdus în scenă vine însoțit de o prezentare prealabilă care ușurează ancorarea cititorului în poveste.
Acțiunea romanului se petrece în Anglia anului 1824, în epoca victoriană în care dezvoltarea economică, industrială și demografică, aflate în plină creștere, permit punerea sub semnul întrebării a anumitor standarde morale și religioase, altădată considerate norme de ghidaj, oferind, mai ales clasei de mijloc, acces la mijloace prin care să își îmbunătățească treptat stilul de viață.
Într-o societate în care femeia era privită fie ca trofeu, fie în rol strict de gospodină si mamă, poveștile de iubire capătau o nuanță romanțată doar pentru cei care își permiteau luxul de a face parte dintr-o familie cu poziție socială și avere, ambele capabile să ascundă perspectivele limitate de a-și trăi viața în spatele unor titulaturi pompoase.
Nu este necesar să fii un fan al acestui gen literar ca să poți savura unele dialoguri cu tentă ironică și câteva răsturnări amuzante de situație, dar lectura în sine nu provoacă cititorul, nu îi pune imaginația la lucru și sfârșitul este extrem de predictibil.
La finalul romanului autoarea oferă posibilitatea de a lectura câteva pagini din povestea celor doi copii, Amanda și Oliver, pregătind astfel cititorul pentru o posibilă carte care să îi aibă în centrul atenției pe cei doi frați.